Ajokoirajaosto

Jaoksen toiminta keskittyy pääsääntöisesti metsästyskauteen (1.9. - 28.2). Tänä aikana järjestämme ajokokeita, ketunajokokeita sekä tuomarikoulutustilaisuuksia. Toisinaan järjestämme yhteisjahteja toisten vastaavien yhdistysten kanssa.

Vuosittain järjestämme jo perinteiseksi tulleen Kettukapina-ketunajokokeen ja Jänisrähinä-ajokokeen, jossa ajokoirat kilpailevat kokeessa huikeista palkinnoista.

Lisätietoja jaoksen toiminnasta Janilta puh. 050-2410 ja Jarilta puh. 0400-775639

Yleistä ajokoirista

Suomenajokoira on Suomen suosituimpia koirarotuja, jota enimmäkseen käytetään metsästyskoirana. Se on suomalaisen koiranjalostuksen tuote, jota moni sanoo maailman parhaaksi ajokoiraksi, vaikka väitettä ei olekaan tieteellisesti tutkittu. Suomenajokoira on voittanut monet kansainväliset ajokoekilpailut, joten voitot antanevat pohjaa väitteelle.

Suomenajokoira on levinnyt maan rajojen ulkopuolelle. Erityisen voimakkaasti se on valloittanut Ruotsia ja Norjaa. Suomenajokoiria on jonkin verran muuallakin Euroopassa mm. Virossa ja Sveitsissä, onpa niitä viety muutamia mm. Kanadaan.

Kotimaassa suomenajokoiran suosioon vaikuttavat monet seikat, eniten ehkä se, että rotu on kotimainen, elävä kansallisaarre. Vahvaan suosioon vaikuttaa varmasti, että se ajaa halukkaasti ja peräänantamattomasti niin jänistä kuin kettuakin. Suomen jänis- ja kettukannat ovat melko runsaat ja siten suosivat ajokoiran avulla metsästämistä. Molemmat niin jänis kuin kettukannatkin aaltoilevat voimakkaasti. Ajoittain ne ovat runsaat, kun taas toisinaan ne vähenevät lähes olemattomiin sairauksien, mm. jänisruton ja kettukapin vaikutuksesta. Laman jälkeen niiden kannat kuitenkin elpyvät melko nopeasti metsästettäviksi kannoiksi.

Rodun suosiota lisää tietysti myös se, että esimerkiksi ketunmetsästys on usein seuruemetsästystä ja ehkä osaksi siksi hyvin suosittua. Suomenajokoiran suosiota ylläpitää myös jäniksen ja ketun pitkät metsästysajat. Nykyisten säännösten mukaan jänistä saa metsästää syyskuun alusta helmikuun loppuun, kettua puolestaan elokuun 20. päivästä helmikuun loppuun. Suosioon myötävaikuttaa lisäksi se, että suomenajokoira on säilyttänyt vuosikymmenten saatossa hyvin erinomaisen ajotaitonsa ja metsästysintonsa.

Lähde: Suomen Ajokoirajärjestö